Dobra dieta na wzmocnienie ogranizmu

Zima to okres mrozów, wirusów, które atakują układ odpornościowy każdego z nas. Ilość energii i witalności nagromadzonej przez nas w okresie letnim, może nie wystarczyć na uniknięcie infekcji. W porze zimowej szczególnie podatne na choroby są najmłodsi oraz osoby starsze. Co powinniśmy jeść w zimie aby zadbać układ odpornościowy?

Śniadanie – najważniejszy posiłek

W czasie letnim najczęściej brak jest chęci na zjedzenie pierwszego posiłku w formie ciepłej. W okresie zimowym jest to bardzo kluczowa kwestia, która pomoże uchronić nas przed wirusami. Znakomitą propozycją na zimowe śniadanie jest przygotowanie omletu z warzywami, które są szczególnie ważne w naszej zimowej diecie. Warzywa dostarczają nam kluczowych witamin potrzebnych do wzmocnienia naszego organizmu. Można sprawdzić np. takie produkty tutaj.

zdrowe-sniadanie

Alternatywa dla śniadania

Następną, świetną alternatywą na śniadanie jest owsianka z owocami i miodem. Miód zawiera acetylocholinę, która obniża ciśnienie i poprawia krążenie krwi, dzięki czemu ciało jest odporne na niskie temperatury. Miód ma właściwości przeciwzapalne, wzmaga rozwój umysłowy i oczyszcza organizm.

Nie każdy ma czas na solidne śniadanie. Świetną opcją jest zrobienie szybkich kanapek z pieczywa razowego lub bułek orkiszowych. Takie pieczywo jest bogate w kwas foliowy, żelazo i witaminy. Kanapki warto obłożyć sałatą lub niskotłuszczowym serem żółtym, a górę uzupełnić pomidorem, szczypiorkiem czy papryką. Tego typu śniadanie na pewno da nam dużo sił.
Istotnym elementem śniadania jest napój. Jeśli rano zrobiliśmy kanapki, -musimy pamiętać, żeby zrobić sobie ciepły napój. Niezłym rozwiązaniem jest gorąca herbata z cytryną.

Dieta zimową porą

Kapusta i ogórki to naturalny priobiotyk. Mają masę witamin i soli mineralnych, dzięki czemu wyraźnie wzmacniają naszą odporność. Warzywa te są wspaniałym źródłem witaminy C, B6, B12, potasu. W czasie zakupów kapusty i kiszonych ogórków, zobacz czy nie są kwaszone. Taka żywność nie ma nic wspólnego z naturalną kiszonką, nie zachodzi tu proces fermentacji i może to źle wpłynąć na nasze zdrowie. Dobrą metodą jest przygotowanie domowych przetworów. Przez to mamy pewność, że nie ma tu chemii i są one w 100 % naturalne.
Produkty fermentowane czyli kefir, jogurt naturalny zawierają zdrowe bakterie. Wzmacniają florę bakteryjną i działają przeciwwirusowo. Nie warto kupować produkty smakowe. Lepszą opcją jest dodatek własnych owoców, lub miodu do kefirów naturalnych.

Orzechy

Orzechy są świetnym źródłem cynku, wzmacniającego odporność a także witaminy E która to działa antyoksydacyjnie. Witamina E wpływa na wygląd włosów, skóry. Oba orzechy włoskie jak i laskowe dostarczają nienasycone kwasy tłuszczowe. Normują one nasz metabolizm i zapobiegają tyciu. Fałszem jest więc, że orzechy są kaloryczne i mogą spowodować tycie. Świetnie poprawiają koncentrację, regulują cukier w naszej krwi oraz mają działanie antydepresyjne. Testy wykazały, że ludzie jedzący regularnie orzechy są odporniejsze na choroby nowotworowe.

orzechy

Warzywa korzeniowe

Korzeniowe warzywa typu marchew, seler, ziemniaki, rzodkiew posiadają substancje odżywcze, minerały i witaminy takie jak żelazo, potas, magnez i witamina C, które są konieczne w diecie na zimę – tłumaczy nam pani Kasia, dietetyk z geno-med.pl. Zwiększą one naszą odporność na infekcje. Znakomitą opcją spożywania warzyw korzeniowych jest także imbir, który oczyszcza nasz organizm z toksyn oraz ułatwia trawienie. Warto go dodać do ciepłej herbaty czy przyprawić nim posiłek.

Jabłka

Jabłka i cytrusy, koniecznie powinny znaleźć miejsce w naszym jadłospisie. Jabłka mają sporo witamin i posiadają właściwości przeciwzapalne. Cytrusy są świetną dawką witaminy C oraz antyoksydantów, które zapobiegają chorobom. Pamiętajmy aby przed spożyciem, starannie umyć owoce w ciepłej wodzie. Mogą być one spryskiwane środkami ochrony roślin, szkodliwymi dla naszego zdrowia. Istnieją również dedykowane płyny właśnie do mycia owoców.

Czosnek

Czosnek jest świetnym sposobem zabijania wirusów i bakterii. Jest naturalnym antybiotykiem, posiadającym związki flawonoidowe, aminokwasy, witaminy B1, C, sole mineralne takie jak potas, wapń. Czosnek ma właściwości podobne do aspiryny. Przeciwdziała infekcjom, obniża gorączkę, ułatwia odkrztuszanie. W naszej diecie zimowej powinniśmy nie zapominać o czosnku. Szczególnie surowy jest skuteczną ochroną naszego organizmu.

Mamy nadzieję, że ten artykuł zainspirował Was do zmiany w swoim jadłospisie.